21 Μαΐου, 2011

Ο τρίτος Κώστας




Αυτός ο γέρος τώρα πιά, αυτό το απολειφάδι,  από τα  "μαύρα" του γραφτά, πιό πολύ ο ίδιος τώρα τη μοναξιά θυμίζει. Γυρίζει συνέχεια μοναχός του κι ούτε δικαιολογία για τούτο ούτε ψόγο ψάχνουμε να τού βρούμε. Κάποτε, στα νιάτα του, υπήρξε άριστος μαθητής, ταλαντούχος επίδοξος συγγραφέας κι η θλίψη που ωρίμαζε μέσα του φαινόταν στη ματιά του και στα χείλη του που, ακόμα κι όταν χαμογελούσε, παρέμεναν κλειστά. Κρατούσε μια φωτογραφία: φαντάρος, ΣΤ' Σύνταγμα Πεζικού. Λες κι η ζωή τού άντρα αρχίζει με το ψάρωμα τής πρώτης μέρας τού στρατού.

Φίλους δεν μάθαμε ποτέ αν είχε επιστήθιους ή αν κι εκείνος έπαιζε το παιχνίδι τών πολλών, με τους πολλούς να αναλώνεται για να μη λένε κείνοι πως είναι περιθωριακός, για να μην κάθεται μόνος του τα Σαββατόβραδα και τις μεγάλες γιορτές, τότε που γίνεται ο πολύς ο σαματάς, που ο κόσμος αγοράζει δώρα, που παίρνει τηλέφωνα...Να, απλά τηλέφωνα: ο ένας Κώστας τον άλλο Κώστα που -γαμώτο!- ξεχάσαν να ευχηθούν σε έναν τρίτο Κώστα.

Πως παντρεύεται, τότε, το μάθαμε στα ξαφνικά. Πάντως το μάθαμε, δεν κρύβονται αυτά. Ο γάμος του αν πήγαινε καλά;... αυτό δεν το μάθαμε, άρα καλά θα πήγαινε. Συνήθως για τους γάμους όταν υπάρχουν νέα δεν είναι για καλό. Καλή κοπέλα είχε πάρει, καλό παιδί ήταν κι αυτός, τα εν οίκω μη εν δήμω όμως, και το χέρι στη φωτιά δεν βάζω. Απέκτησε δυο γιούς, μοιάσανε τής μάνας τους κι εκείνος έλεγε "ευτυχώς, μπορεί και να ευτυχήσουν...". Χαιρόταν που δεν τού μοιάζανε εκεινού γιατί όλο με σκέψεις τυραννιόταν, δε φχαριστιόταν τη ζωή.

Τα χρόνια πέρασαν κι ύστερα πέρασαν πιο πολύ, κι ακόμα πιο πολύ. Μεγάλωσαν τα παιδιά, με τη γυναίκα του κάναν χωριστές ζωές. Εκείνος βρέθηκε μόνος πάλι, δηλαδή "μόνος"...όπως όλοι αυτοί που νιώθουν μόνοι αλλά σε μια ώρα απογευματινή, μιας Κυριακής, έχουν κάποιον να πάρουν στο τηλέφωνο, να βγουν μια βόλτα, να πιουν ένα καφέ. Καφεδάκι απλό, αλλά νά: να είναι με κάποιον άλλον, να μην τον βλέπουν οι περαστικοί να κάθεται μονάχος. Μέσα στο σαματά τού κόσμου να χωράει κι αυτός, στο γαϊτανάκι να 'χει μια κορδέλα να πιαστεί, όταν αρχίζει να γυρίζει.

20 Μαΐου, 2011

Δαγκωματιές




Μα πώς μπορείς να μη διακρίνεις τους ανθρώπους που σού κάνουνε το φίλο, όταν είναι φανερό πως σ' άλλη ράτσα ανήκουν και μάλιστα σε ράτσα που δαγκώνει; Α...εσύ δεν δαγκάνεις -ξέχασα- δεν έχεις δόντια εσύ!

19 Μαΐου, 2011

The old-fashioned way

Τικ, εμμονή, πάθος














"Α, τα ρολόγια!", αναστέναξε παρατεταμένα η φίλη μου. Αυτή η πενηντάχρονη καρακάξα μού έδειχνε ακόμα μια φορά τη συλλογή της από αντρικά ρολόγια που κάθε φορά εμφανιζόταν πιο μεγάλη από ό,τι στην προηγούμενη επίδειξη.

-Απλά ρολόγια, φίλε μου...το πιο ακριβό δεν ξεπερνά τα 2000 ευρό. Δεν μιλάμε εδώ για συλλογή από Ρόλεξ και τέτοια πράγματα. Εμένα με ενδιαφέρει το ρολόι σαν μετρητής χρόνου ανάλογα με τον τρόπο που κάνει τη δουλειά του, ανάλογα με τον τρόπο που σου δείχνει τη μέτρησή του...

-"Και την αισθητική άποψη τού σχεδιαστή του", πετάχτηκα εγώ, ίσα-ίσα για να την διακόψω πριν αρχίσει την τέταρτη συνεχόμενη πρότασή της. Αν κάποιος αρχίσει τέταρτη στη σειρά πρόταση, κατά πάσα πιθανότητα θα μακρηγορήσει.

-Ε, βέβαια. Και είναι κρίμα που πολλές φορές ένα ρολόι δεν συγκεντρώνει πάνω από δυο αρετές. Αυτό το υπέροχο αυτόματο με τα αδρά χαρακτηριστικά, ενώ σου δίνει τη χαρά τής αυτάρκειας τών αυτόματων -κουρδίζει με τις κινήσεις τού χεριού σου- είναι σκέτη απογοήτευση αν ζητάς ακρίβεια λεπτού!

Το φως τής λάμπας έδινε μια θεατρική προοπτική τού προσώπου τής γυναίκας που άφηνε το ένα ρολόι για να πιάσει τ' άλλο:

-Εδώ ένα θαύμα τής τεχνολογίας...το γιαπωνέζικο αυτό αυτόματο τερατάκι, μπορείς να το παρατήσεις ακίνητο και θα σταματήσει μετά από ώρες. Μόλις όμως το ανασηκώσεις και το κουνήσεις λίγο, αυτό θα περιστρέψει τους δείκτες του και θα βρεθεί στην τρέχουσα ώρα! Από αισθητικής πλευράς όμως...όχι, όχι!

Την διέκοψα πάλι, γιατί έτοιμη ήταν! Πήρα στα χέρια μου ένα άλλο ρολόι και είπα:

-Ψηφιακά...Αυτά είναι και χαρούμενα -μερικά από δαύτα- και σαν μετρητές έχουν κερδίσει την εκτίμηση τού κόσμου. Ο κόσμος πιστεύει πως, βλέποντας τα νουμεράκια στην οθονούλα τους, έχει μια εικόνα σαν τής άμμου μέσα στην κλεψύδρα. Σαν αισθητική όμως, στερούνται όλης εκείνης τής χάρης που προσφέρουν οι πόζες τών δεικτών όταν αλλάζουν κάθε στιγμή γωνία.

-Ναι, πάντα με ωρολογιακή φορά αλλά, στην ουσία, το μισό χρόνο προς τα δεξιά και το μισό χρόνο προς τα αριστερά. Στα ψηφιακά όλες οι ώρες είναι ίδιες: νούμερα ατάκτως ερριμμένα. Δες πόσο όμορφη εικόνα δίνουν στο αναλογικό ρολόι μερικές ώρες: 10.10 ας πούμε...έξοχη γωνία! Αυτή την ώρα προτιμούν σχεδόν σ' όλες τις φωτογραφίες τών διαφημίσεων αναλογικών ρολογιών. Για πρόσεξέ το.

-Σ' ένα ψηφιακό μπορείς να δεις κάτι επαναλαμβανόμενο, π.χ. 11.11'.11'' αλλά αυτό δεν είναι αισθητική, αυτό μοιάζει με λόξυγκα, με τικ, λες κι ο χρόνος κεκεδίζει.

-Μπλιάξ! Εμένα μ' άρεσε αυτό που βρήκα πέρυσι ανάμεσα στου πατέρα μου τα πράγματα. Νάτο! Το L.E.D. ρολόι που φορούσε, στην εποχή του ο  Kojak, ο Τέλης Σαβάλας. Πατούσε κάθε τόσο το κουμπάκι στο πλάι τού ρολογιού κι εκείνο άναβε, έδειχνε με τα κόκκινα φωτάκια την ώρα και ξανάσβηνε.

-Χα! Κατ' επίκλησιν δηλαδή. Όταν ήθελες να δεις την ώρα, σου την έδειχνε και έπειτα έσβηνε. Καλό αυτό: δε χρειάζεται να 'χεις την ώρα στο χέρι σου συνέχεια...στο τέλος κοιτάς το ρολόι πιο συχνά από όσο χρειάζεται.

-Κι αυτό δεν είναι καλό ξέρεις. Ένα ρολόι πρέπει να είναι εκεί όταν το χρειάζεσαι, μόνο όταν το χρειάζεσαι. Σαν τα παλιά ρολόγια που κρέμονταν από την αλυσίδα, μένανε στην τσέπη κι όταν ήθελες την ώρα έπρεπε να του ανοίξεις το καπάκι. Άραγε τι κάνανε εκείνους τους καιρούς; Ρωτούσαν και τότε στη μέση τού δρόμου, με ύφος αγοραίο: "Φίλε, ώρα έχεις;".

Πολεμιστές

Κάθε πολεμιστής έχει το δικαίωμα να κουράζεται. Έχει όμως και την υποχρέωση να αφήνει το πεδίο τής μάχης ελεύθερο στον ξεκούραστο πολεμιστή.